Ştiinţe socio-umane - Bucureşti |
|
|
|
| |
Notificarea nr. 45669/12.10.2009 cu privire la predarea-învăţarea disciplinelor socio-umane în învăţământul preuniversitar, cursuri de zi şi seral, începând cu anul şcolar 2009-2010 Recomandări metodologice privind aplicarea programelor şcolare la Ştiinţe socio-umane Ghid metodologic liceu [extras] Ghid metodologic gimnaziu [extras] Tipuri de curriculum la decizia şcolii Modele de planificări calendaristice pentru ştiinţe socio-umane (învăţământ liceal)Pregătirea cadrelor didactice - direcţii principale:
- Cunoaşterea documentelor şcolare, planurile-cadru şi programele şcolare în vigoare
- Pregătirea de specialitate şi metodică
- Utilizarea manualelor şcolare, a ghidurilor metodologice şi a ghidurilor de evaluare pentru ştiinţe socio–umane
- Formarea cadrelor didactice în vederea abordării interdisciplinare a lecţiilor de ştiinţe socio–umane
- Dotarea cabinetelor de ştiinţe socio–umane şi utilizarea programului AEL în predarea ştiinţelor socio–umane
- Utilizarea instrumentelor de evaluare, inclusiv a instrumentelor digitale de evaluare
Portofoliul profesorului de ştiinţe socio-umane- Decizia de numire (titularizare, suplinire) (în copie);
- Fişa postului;
- Curriculum Vitae;
- Încadrare (clase, orar - inclusiv programul suplimentar);
- Documente curriculare (programe şcolare în uz, metodologii, regulamente, ghiduri metodologice de aplicare a programelor şcolare; precizări metodologice cu privire la predarea specialităţii; programe examene naţionale; programe şcolare pentru discipline opţionale noi; lista manualelor folosite la clasă);
- Planificarea calendaristică; proiectarea unităţilor didactice; planificare semestrială și anuală;
- Proiectarea pregătirii suplimentare a elevilor capabili de performanţă;
- Proiectarea pregătirii elevilor ce prezintă dificultăţi in învăţare;
- Instrumente de lucru şi de evaluare (teste sumative, predictive şi altele); rezultate la examene naţionale; rezultatele evaluării predictive; rezultatele evaluărilor periodice;
- Cursuri opţionale – suport de curs, materiale auxiliare;
- Lista mijloacelor didactice în dotare;
- Evidenţa elevilor înscrişi la examenele naţionale - Bacalaureat;
EVALUARE Standarde de evaluare pentru ştiinţe socio-umane Tipuri de itemi Ghid de evaluare la disciplinele socio-umane Criterii de notare la Cultură civică (clasa a VIII-a)
Inspecţia şcolară / de specialitate. În evaluarea şi consilierea cadrelor didactice în cadrul inspecţiei de specialitate se va urmări cu precădere:
- Cunoaşterea programei şcolare
- Gradul în care demersul didactic este conceput din perspectiva atingerii competenţelor specifice incluse în cadrul programei şcolare
- Asocierea în cadrul planificării şi proiectării didactice a conţinuturilor în funcţie de competenţele specifice
- Utilizarea unor strategii didactice bazate pe metode moderne şi alternarea formelor de activitate
- Integrarea elementelor de evaluare în cadrul strategiilor didactice prin utilizarea unor forme şi metode diversificate:
- -evaluare inițială, evaluare formativă, evaluare sumativă;
- -metode tradiţionale şi metode alternative şi complementare, inclusiv evaluarea digitală
- Gradul de adecvare a strategiei didactice la particularităţile claselor de elevi
- Realizarea unor conexiuni inter şi trans-disciplinare
- Evaluarea activităţii didactice din perspectiva eficienţei învăţării
CONSTATĂRI ÎN URMA INSPECȚIILOR LA CLASĂ ÎN ANUL ȘCOLAR 2014-2015Puncte tari:- Competenţe ştiinţifice ridicate, manifestate prin explicaţii clare, coerenţă, acurateţe conceptuală
- Creşterea gradului de interactivitate
- Utilizarea mijloacelor IT, acolo unde dotarea şcolii este corespunzătoare
- Preocupare pentru accesibilizarea conţinuturilor şi pentru conştientizarea utilităţii cunoştinţelor
Puncte slabe:- Cazuri de neconcordanţă între documentele de micro şi macroproiectare didactică, nerespectarea-în unele cazuri-a rubricaţiei standard; în unele cazuri, proiectele unităţilor de învăţare sunt formale, neadaptate specificului claselor, nepersonalizate,neutilizate.
- Nu se lucrează constant interactiv.
- Activităţile de învăţare , în cazul unor lecţii, vizează doar competenţe de nivel scăzut, de recunoaştere, identificare.
- Deficienţe în evaluare: nu sunt justificate întotdeauna notele, lipsa criteriilor în evaluarea activităţilor pe grupe; evaluare “ostilă “, negativă, arbitrară uneori, neconcordanţă între competenţele specifice urmărite în predare şi cele evaluate
- Colaborare slabă la nivelul catedrelor, ineficienţa activităţii de mentorat, în unele cazuri
*Pentru predarea-învăţarea disciplinei Logică, argumentare şi comunicare se vor utiliza manualele şcolare existente pentru Logică şi argumentare.
Evaluarea iniţială Precizări metodologice cu privire la evaluarea iniţială la disciplinele socio-umane, din anul scolar 2011 - 2012 Modele teste de evaluare iniţială la ştiinţe socio-umane
Foaia de parcurs - obiective specifice ştiinţe socio-umane
|
| |
|